AlkuunSäännötOsakilpailut 2005Tulokset 2005Tiedotteet 2005LinkitKeskustele aiheesta ! Motoforumissa !YhteystiedotSarjatilanne

Säännöt 2005   Tekniset säännöt 2005   Teknisten sääntöjen soveltaminen 2005

Super 2000 Race Sarjasäännöt

Nämä sarjasäännöt koskevat  Super 2000 Race rata-autoilun kilpailusarjaa kilpailukaudella 2005. Niissä määritellään kilpailujen toteuttamistapa sekä kilpailusarjaan osallistuvien velvollisuudet ja oikeudet niiden aikana tai niistä johtuen. Super 2000 Race  sarjaan osallistuvina pidetään kaikkia kuljettajia ja teameja, jotka osallistuvat mihin tahansa Super 2000 Race kilpailuissa ajettavaan kilpailulähtöön. Näiden sääntöjen lisäksi kilpailijoita velvoittavat  kutakin autoluokkaa varten laaditut AKK Motorsport ry:n (jäljempänä AKK) vahvistamat tekniset säännöt. Tekniset säännöt perustuvat joko kansainvälisen autourheiluliiton FIA:n tai AKK:n hyväksymiin kulloinkin voimassaoleviin sääntöihin niistä mahdollisesti myönnettyine poikkeusmääräyksineen. Tekniset säännöt ovat luokittain saatavissa AKK:n nettisivuilta tai AKK:n toimistosta. Honda Challenge luokan kilpailutapahtumissa noudatetaan luokan omia sääntöjä, jotka ovat nähtävissä Motorstarsin sivuilta: http://www.motorstars.fi/hctr_sarja.htm 

1.1   Yleistä

1.1.1. Tämä sarja ja sen osakilpailut järjestetään AKK:n luvalla, Autourheilun Sääntökirja 2005:n ja näiden sarjasääntöjen mukaisesti. Tulkintatapauksissa nämä sarjasäännöt ovat määräävät. Kilpailujen käytännön toteuttamisvastuu on annettu Super 2000 Oy:lle, joka järjestää kilpailutapahtumat yhdessä paikallisten autourheiluseurojen kanssa.


1.1.2. AKK:lla  on Super 2000 Oy:tä kuultuaan oikeus "force majeure"-, tai turvallisuussyistä, muuttaa sekä korjata sarjasääntöjä kauden aikana. Näistä muutoksista tiedotetaan virallisilla AKK:n tiedotteilla. Nämä sarjaa, sen sääntöjä tai osakilpailuja koskevat tiedotteet lähetetään kaikille sarjaan ilmoittautuneille kilpailijoille heidän sarjailmoittautumisessaan merkitsemäänsä sähköpostiosoitteeseen tai sen puuttuessa postiosoitteeseen.

1.1.3. Super 2000 Oy:llä on oikeus "force majeure" -syistä peruuttaa osakilpailuja.

1.2. Sarjan toimisto

Posti- ja käyntiosoite:
Super 2000 Oy
Lohitie 9 D 
02170 Espoo.
Puhelin 0500-436189 (sarjaorganisaattori Ilkka Haapalainen).
Fax: 09 - 4524919

1.3. Kilpailuluokat ja arvot

1.3.1. Kuljettajien Suomen mestaruudesta ajetaan luokissa Super 2000,  Formula 3 ja Formula Ford (viimeksi mainitun kohdalla edellytetään neljää osakilpailua a’ min 10 kuljettajaa Suomessa, ellei se toteudu Formula Ford saa SM-cup arvon). Formula Ford ajaa myös NEZ mestaruussarjaa.

Kuljettajien Suomen Mestaruus Cup (jatkossa SM-cup) ajetaan luokassa Sport 2000 (joko Sport 2000 tai Touring-saloon säännöt täyttävät autot).

Muissa luokissa ajetaan luokan tai merkkiluokan mestaruudesta.

1.3.2. Automerkkien Suomen mestaruudesta ajetaan luokassa Super 2000.

1.4. Osanottajat

1.4.1. Kuljettajien Suomenmestaruuksista  voivat kilpailla kaikki kilpailijat joilla on AKK:n myöntämä vähintään yleisen luokan kilpailijalisenssi tai jonkin EU-maan, Andorran, Islannin, Monacon, Norjan, San Marinon tai Sveitsin myöntämä EU-kilpailijalisenssi ja jotka ovat ilmoittautuneet ja maksaneet sarjan osanottomaksun määräajan puitteissa ja joiden ilmoittautumisen Super 2000 Oy on hyväksynyt. Formula Fordeihin, Sport 2000 luokkaan ja merkkiluokkiin saa osallistua myös peruslisenssillä.

1.4.2. Automerkkien Merkkimestaruudesta kilpailevat kaikki ne Super 2000 luokan automerkit, jotka ovat kilpailuissa edustettuna.

1.4.3. Super 2000 Oy:llä on oikeus sallia vieraskuljettajien osallistumisen SM tai SM-cup sarjan osakilpailuihin mikäli sarjaan hyväksyttyjä kilpailijoita on vähemmän, kuin radantarkastuspöytäkirjan sallima maksimimäärä. Vieraskuljettajat ovat mukana tuloksissa ja saavat sijoituksensa mukaisen palkinnon, mutta eivät saa kuljettajien SM- tai SM-cup pisteitä.

1.5. Osanottovelvollisuus

1.5.1. SM tai SM-cup Sarjaan ilmoittautuneet kilpailijat ovat velvoitettuja osallistumaan sarjan kaikkiin osakilpailuihin.

1.5.2. Mikäli kilpailija, ilman pätevää syytä, jättää osallistumatta SM tai SM-cup sarjan johonkin osakilpailuun voi  Super 2000 Oy langettaa siitä vähintään kilpailun ilmoittautumismaksun suuruisen sakkorangaistuksen. Poisjäämisen syy tulee mikäli mahdollista aina ilmoittaa kirjallisesti sarjan toimistoon sekä osakilpailun sihteerille kyseistä kilpailuviikonloppua edeltävänä keskiviikkona kello 16 mennessä tai viimeistään heti, kun poisjäännin syy on ilmennyt.

1.6. Sarjaan ilmoittautuminen

1.6.1. SM tai SM-cup sarjan ilmoittautumislomake on palautettava sarjan toimistoon viimeistään perjantaina 20.4.2005 kello 16.00 mennessä.

1.6.2. Super 2000 Oy laskuttaa sarjamaksun määräaikaan ilmoittautuneilta kilpailijoilta eräpäivällä  06.05.2004.

1.6.3. Ilmoittautuminen on pätevä vasta kun kilpailija on maksanut ao. laskun.

1.6.4. Super 2000 Oy:llä on oikeus hyväksyä ilmoittautumisia, jotka saapuvat määräajan jälkeenkin, sarjan kolmanteen osakilpailuun asti. Kuitenkin siten, että sarjaan ilmoittautuminen on tehtävä viimeistään 15 vrk ennen ensimmäistä kilpailua, jossa kilpailija aikoo kilpailla SM-pisteistä. Näistä ilmoittautumisista voidaan periä 50 % korotettu sarjailmoittautumismaksu.

1.7. Osakilpailuihin ilmoittautuminen

1.7.1. Osakilpailuihin ilmoittautuminen tapahtuu siten, että kilpailija lähettää suoraan ajanotosta vastaavalle MUT-Palvelu Oy:lle sähköpostitse os. mut@mut-palvelu.fi  tai netin kautta www.mut-palvelu.fi tai kirjeitse  os. Pihapiiri 2   20780 Kaarina  sekä maksaa kilpailun osanottomaksun Super 2000 Oy:n  tilille OKOPANKKI 578010-210396, käyttäen viitteenä luokan nimeä ja kilpailijanumeroaan. SM tai SM-cup sarjoihin ilmoittautuneille riittää pelkkä maksusuoritus, josta ilmenee kilpailijan nimi tai luokka ja kilpailunumero..

1.7.2. Osakilpailujen ilmoittautumisaika päättyy 12 vrk ennen kutakin kilpailua.

1.7.3. Mikäli osanottomaksua ei ole maksettu  ennen ilmoittautumisajan päättymistä on kilpailijan kilpailuun päästäkseen maksettava varsinaisen ilmoittautumismaksun lisäksi 100,- €:n jälki-ilmoittautumismaksu ellei Super 2000 Oy:n kanssa erikseen toisin sovita.

1.7.4. Mikäli kilpailijan sarjan ilmoittautumislomakkeessa ilmoittamiin tietoihin tulee muutoksia on hänen ilmoitettava ne sarjan toimistoon, ennen sen kilpailun ilmoittautumisajan päättymistä, josta muutokset astuvat voimaan. Tätä myöhemmin sallitut muutokset määritetään Autourheilun Sääntökirjassa.

1.8. Osanottomaksut

1.8.1. SM ja SM-cup sarjojen sarjamaksut ovat seuraavat:

Super 2000
1.100,- €  sis. alv (22%)

Sport 2000       
500,- €  sis alv

Touring-saloon   
500,- €  sis alv

Formula 3           
500,- €  sis alv

Formula Ford      
500,- €  sis alv

1.8.2. Osakilpailujen osanottomaksu on sarjaan hyväksytyille kilpailijoille  SM ja SM-cup luokissa  340,- €.

Merkki- tai luokkamestaruuksista kilpailevissa muissa luokissa osallistumismaksu on 240,- € / kilpailuviikonloppu tai koko kauden kaikkiin sisäiseen sarjaansa kuuluviin kilpailuihin (max 5 kpl) kerralla etukäteen maksettaessa yhteensä 950,- €. Etukäteen maksettua summaa ei saa takaisin, vaikka maksaja ei osallistuisi johonkin kilpailuun.

1.8.3. Vieraskuljettajien osanottomaksu Super 2000 luokan SM-osakilpailuihin ja lähtöihin on 440,- €, ellei Super 2000 Oy:n kanssa erikseen toisin sovita. Kaikkien muiden SM- tai SM-cup luokkien luokkien  vieraskuljettajat maksavat vain normaalin ilmoittautumismaksun.

1.9. Ilmoittautumisen hyväksyminen

1.9.1. Super 2000 Oy:llä on oikeus olla hyväksymättä sarjaan tai sen osakilpailuihin ilmoittautumista. Mikäli ilmoittautumista ei hyväksytä, ilmoitetaan siihen johtaneet syyt.

1.9.2. Kaikki SM- ja SM-cup sarjoihin hyväksytyt kilpailijat julkaistaan sarjan  internet-sivuilla.

1.10. Kilpailunumerot ja sarjamainokset

1.10.1. Super 2000 Oy myöntää kullekin sarjaan ilmoittautuneelle kilpailijalle kiinteän kilpailunumeron.

1.10.2. Yhdistetyssä SM ja SM-cup vakioautolähdössä kilpailunumerot 1 - 19 on varattu Super 2000 luokan autoille, numerot 20:sta ylöspäin Sport 2000 autoille.   Numerojärjestys noudattelee menestystä vuoden 2004  lähdöissä. Formula 3:ssa ja Formula Fordeissa numerot 1-10 jaetaan luokan vuoden 2004 sarjassa näille sijoille sijoittuneille kilpailijoille. Muut numerot annetaan sarjaan hyväksytyille kilpailijoille ensikertaa kilpailuihin ilmoittautumisen yhteydessä MUT-Palvelu Oy:n toimesta. Yhteislähdöissä eri luokkien autot erotetaan myös erivärisillä numeroilla, jotka värit ilmoitetaan myöhemmin.

1.10.3. Sarjamainokset toimittaa Super 2000 Oy. Kilpailijan on itse huolehdittava, että ne ovat kaikissa sarjan kilpailu- ja promootiotoimintaan liittyvissä tilaisuuksissa niille kuuluvilla paikoilla, sekä ehjät ja puhtaat.

1.10.4. Kilpailijoiden on varattava seuraavat tilat autostaan sarjan yhteistyökumppaneiden mainoksia varten:

Super 2000 ja  Sport 2000:
- 50 x 50 cm kokoiset tilat auton molemmista kyljistä kilpailunumeroille ja niihin liittyviin mainoksiin.
- 10 x 40 cm tila etu- ja takarekisterikilven paikalta.
- 20 cm korkea tila tuuli- ja takalasin yläreunasta koko lasin leveydeltä.
 -10 x 40 cm tila etupuskurin kulmista.
- 10 x 40 cm tila konepellin etureunan keskeltä.
- 25 x 25 cm tila kojelaudasta in-car mainoslevyä varten

Mainoksia ei saa millään muotoa käsitellä.
Näiden lisäksi tulee jokaiselle kilpailijalle 2 kpl 15 cm korkeita valkoisia kilpailunumeroita, jotka sijoitetaan autoon seuraavasti:

- tuulilasimainoksen alle apukuljettajan puolelle
- takalasiin keskelle

FORMULA 3, 4 JA FORMULA FORD
- 30 x 25 cm kokoiset tilat auton nokasta ja molemmista sivuista kilpailunumeroita sekä niihin liittyviä mainoksia varten.
Kilpailunumeroita ei saa millään muotoa käsitellä.

1.10.5. Super 2000 Oy:llä on oikeus määrätä kilpailijalle 800,- €:n sakko, jos kilpailija laiminlyö sarjamainoksia sekä kilpailunumeroita koskevia sääntöjä.

1.10.6. Sarjan mainokset eivät estä kilpailijaa käyttämästä omia mainoksia kilpailukalustossaan, vaikka ne olisivat ristiriitaisia sarjamainosten kanssa.

1.11. Varikkopassit

1.11.1. Kukin kilpailija saa seuraavasti varikkopasseja:

1 kpl / kilpailija
1 kpl /  tiimipäällikkö
4 kpl  / mekaanikko
4 kpl  / vieras

Varikkopassit annetaan sarjoihin ilmoittautuneille tai kokokausi-ilmoittautuneille koko kaudeksi.. Muille passit jaetaan kilpailukohtaisesti. Niitä käytetään aina mukana toimitettavien kaulanauhojen kanssa.  Passeihin tulee joka kilpailussa kirjoittaa näkyvästi niiden käyttäjän etu- ja sukunimi.

1.11.2. Kilpailija on vastuussa kaikista hänen passejaan käyttävistä henkilöistä. Passien väärinkäytöstä  Super 2000 Oy voi langettaa 500,- €:n sakon ja väärinkäyttäjän team menettää lisäksi oikeutensa vieraspasseihin seuraavissa kisoissa. Törkeissä väärinkäyttötapauksissa kilpailija menettää oikeutensa osallistua Super 2000 Race sarjan osakilpailuihin.

1.11.3  Kilpailijoilla on oikeus ostaa vierailleen erillisiä viikonlopun vieraslippuja hintaan 50,- € / 10 kpl. Kukin vieraslippu käy yhden kerran sisäänpääsyyn mihin tahansa sarjan kilpailuun. 

1.12. Osakilpailut

1.12.1. Sarjassa tullaan ajamaan kuusi osakilpailua seuraavan kalenterin mukaisesti:

Osakilpailu 1.                       
14-15.05. Alastaro

Osakilpailu 2.                        
28-29.05    Hämeenlinna

Osakilpailu 3                         
11-12.6 Tallinna, mukana Super/Sport 2000 ja Legends

Sarjaan kulumaton kilpailu                      
18-19.6 Jurva
  Sarjan luokista mukana Formula Ford ja merkkiluokista Legends ja Minit.

Osakilpailu 4.                       
23-24.7  Seinäjoki , yhteiskilpailu Seinäjoen Vauhtiajojen kanssa.
Mukana Super/Sport 2000, legends, Mini ja Honda Challence.

Osakilpailu 5.                       
13-14.8    Veteli

Osakilpailu 6.                                               
3-4.9        Hämeenlinna


1.12.2. Jokaisessa osakilpailussa kukin luokka ajaa periaatteessa vähintään kaksi  erillistä lähtöä.  Mukana olevat luokat vahvistetaan kilpailukutsuissa.

1.12.3 SM ja SM-cup lähtöjen lisäksi Super 2000 Race sarjassa ajetaan seuraavien luokkien lähtöjä: Minit,
Legendsit ja  Honda Civicit  osassa kilpailuja.  ”Avoimen lähdön” yhteislähtöön voivat osallistua merkkiluokkien saabit, fiatit, ladat  sekä muut perusluokitellut  vakioautot, joilla on voimassa oleva oma luokituksensa (esim. SS, rallin A ja N luokkien autot, Roadsport , ei kuitenkaan historic,  rallin ryhmä F, endurance tai jokkis) ja jotka Super 2000 Oy lähtöihin hyväksyy. Samalla SM tai SM-Cup luokan autolla voi eri kuljettajan ajamana osallistua ”Avoimeen lähtöön” silloin, kun auto osallistuu ao. kilpailuviikonloppuna myös SM tai SM-Cup lähtöihin ja avoimen lähdön lähtöruudukot eivät ole täyttyneet muiden luokkien autoista. Alastarolla ja Kemorassa ajetaan myös kansallisten kuorma-autojen lähdöt. Kilpailuissa voi olla mukana myös kansainvälisiä vierasluokkia.

1.12.4 Ensimmäiseen lähtöön lähdetään aika-ajon perusteella ja toiseen ensimmäisen lähdön tulosten mukaisessa järjestyksessä.

Super 2000 / Sport 2000 lähdöissä voidaan käyttää  mallia, jossa ei ajeta lainkaan aika-ajoa, vaan kaksi lyhyttä (5-6 kierrosta) alkuerää, ensimmäinen arvotulla lähtöjärjestyksellä (luokittain) ja toinen käännetyssä. Niissä saavutetut pisteet määräävät finaalin  lähtöjärjestyksen. Lyhyissä lähdöissä jaetaan puolet normaalilähtöjen pisteistä täysiin ylöspäin pyöristäen. Tasapisteissä ratkaisee lauantain virallisessa harjoitusajossa ajettu paras aika.

Toisena vaihtoehtona Super 2000 / Sport 2000  lähdöissä on malli, jossa aika-ajo ratkaisee ensimmäisen lyhyemmän lähdön ( 10 kierrosta) lähtöjärjestyksen. Toisen lähdön (15 kierrosta) kymmenen ensimmäistä lähtee ensimmäisen lähdön maaliintulon käännetyssä järjestyksessä siten, että ensin maaliviivan ylittänyt lähtee ruudusta 10, toinen ruudusta 9, kolmas ruudusta 8 jne. Ensimmäisen lähdön 10:s maaliin päässyt starttaa siis paalupaikalta.

Kilpailukutsussa kerrotaan kumpaa tapaa noudatetaan.

Alkuerämallia voidaan kokeilla myös Legends lähdöissä.

1.12.5       Ellei kilpailukutsussa erikseen muuta todeta, kilpailulähdöissä noudatetaan muuten AKK:n Sääntökirja 2005 määräyksiä. 

1.13. Varikkotilat

1.13.1. Kilpailija saa tuoda varikolle vain yhden huoltoteltan. Kilpailijan käytössä olevan varikkotilan enimmäiskokoa voidaan tilanpuutteen takia rajoittaa. Rajoitus ilmoitetaan kunkin osakilpailun ohjeissa.

1.13.2. Jokaisella varikkopaikalla on oltava vähintään yksi B-luokan 6 kg sammutin / kilpa-auto.

1.13.3. Henkilöautojen tuonti varikolle ilman kilpailunjärjestäjän lupaa on kielletty.

1.14. Pistelaskenta

1.14.1 Kuljettajien SM-pistelaskenta on kussakin SM ja SM-cup lähdössä seuraava:

sija                 1.       2.      3.      4.      5.      6.      7.      8.      9.      10.

pisteet              20     17     15      13      11     9      7       5       3        1

Käytettäessä arvottua ja käännettyä lyhyttä alkuerää, sijoituksen mukaiset pisteet puolitetaan. Puolikkaat pisteet korotetaan täysiksi pisteiksi ylöspäin.

1.14.2. Näiden lisäksi saa SM ja SM-cup luokissa aika-ajon parhaasta ajasta + 1 pisteen ja + 1 pisteen kunkin lähdön nopeimmasta kierroksesta. Jos aika-ajon nopein tai nopein kierrosaika ajetaan vieraskuljettajan toimesta, pisteet menevät vain automerkkien pistekertymään. Sarjaan ilmoittautuneista nopein ei saa tällöin näitä pisteitä. Silloin kun Super 2000 / Sport 2000 luokissa käytetään  lyhyitä alkueriä, saa virallisen harjoitusajon nopeimmasta ajasta yhden lisäpisteen. Jos ajan ajaa sarjan ulkopuolinen, piste jää jakamatta.

1.14.3. Loppupisteisiin lasketaan yhtä normaalia erää ja Super/Sport 2000:ssa lisäksi yhtä alkuerää vaille kaikki SM- ja SM-cup lähdöt sekä kaikki aika-ajo- ja paras kierros- pisteet. Lähdöt, joissa kuljettaja on hylätty, lasketaan aina mukaan loppupisteisiin. SM  pisteitä saa kaudella 2005 Super 2000 ja Formula 3 luokissa osallistujamääristä riippumatta. SM-cup pisteiden saaminen ei  myöskään riipu osanottajamääristä.

1.14.4. Tasapisteiden sattuessa katsotaan paremmaksi se, jolla on enemmän SM tai SM-cup-lähtövoittoja. Mikäli tämä ei tuo ratkaisua on tasapisteisiin päätyneistä parempi se, joka sijoittui paremmin viimeisessä lähdössä. Mikäli tämäkään ei tuo ratkaisua otetaan huomioon viimeistä edellinen lähtö jne.

1.14.5. SM- ja SM-cup lähdöissä, ei mahdollisten sarjan ulkopuolisten kilpailijoiden sijoituksia huomioida mestaruuspisteitä laskettaessa.

1.14.6. Automerkkien pistelaskenta on seuraava:

Automerkki voi laskea hyväkseen merkkinsä parhaan kuljettajan kaikki laskennalliset pisteet SM-lähdöistä.  Automerkkien pistekertymää laskettaessa ei sarja- ja vieraskuljettajia eroteta toisistaan. Muuten laskenta noudattaa SM-pistelaskutapaa.

1.15. Rengasrajoitukset / renkaiden merkintä

1.15.1. Super 2000ja  Sport 2000  -luokissa on kahden normaalilähdön kilpailuviikonlopun kuivankelin slicks renkaiden määrä rajoitettu kuuteen (6) kappaleeseen / osakilpailu. Rajoitus alkaa aika-ajosta, jota ennen renkaiden tulee olla merkitty ja renkaiden seurantakaavake palautettu katsastuspäällikölle. Käytettäessä alkuerämallia (5+5+15 kierrosta) ensimmäisessä kilpailussa saa olla 8 uutta slicks rengasta ja sen jälkeisissä vastaavalla alkuerämallilla ajettavissa kilpailuissa 2 edelliskisoissa merkittyä käytettyä ja 6 uutta rengasta. Sadekelin renkaiden lukumäärä on vapaa ja niitä ei tarvitse merkitä. Warm-up osioissa ja virallisessa harjoituksessa on sallittua käyttää merkkaamattomia renkaita.

1.15.2. Formula 3 ja Formula Ford -luokissa on kuivankelin slicks renkaiden lukumäärä rajoitettu neljään (4) kappaleeseen / osakilpailu. Rajoitus alkaa aika-ajosta, jota ennen renkaiden tulee olla merkitty. Näiden neljän renkaan lisäksi on kilpailijan mahdollista merkkauttaa yksi etu- ja takarengas vararenkaiksi. Näitä vararenkaita  on mahdollista käyttää katsastajan luvalla kilpailussa tuhoutuneen tilalla. Sadekelin renkaiden määrä on vapaa. Warm up osiossa saa käyttää merkkaamattomia renkaita.

1.15.3. Renkaiden tyyppi, malli ja koko määritetään kunkin luokan teknisissä määräyksissä. Super 2000 ja Sport 2000  renkaat on tasalaatuisuuden varmistamiseksi ostettava kilpailupaikalla olevalta Dunlop-rengasmyyjältä.

1.16. Telemetria

1.16.1. Kaikki datan siirto liikkuvasta autosta on kielletty.

1.16.2. Puheradio kuljettajan ja varikon välillä on sallittu. Radiolaitteisto ei kuitenkaan saa olla kiinteästi asennettuna kilpailijan kypärään.

1.16.3. Lähetin kierrosaikojen mittaamiseksi on sallittu kunhan se on erillinen yksikkö, eikä se ole mitenkään kytketty moottoriin.

1.16.4. Datan tallennin auton sisäpuolella on sallittu.

1.17. Super 2000 ja Sport 2000 luokkien henkilökohtaiset menestyspainot


1.17.1 Määräytyvät  seuraavasti:

1.sija = lisää 30 kg
2.sija = lisää 20 kg
3.sija = lisää 10 kg

Käytettäessä ns. alkuerämallia (5+5+15 kierrosta), menestyspainot ansaitaan vain finaalilähdöistä. Alkuerät eivät lisää tai vähennä painoja.

AKK voi Super 2000 Oy:n ehdotuksesta kilpailujen tasoittamiseksi kesken kilpailukauden muuttaa menestyspainojen määriä tai määräytymisperusteita. Samalla tavoin ja samasta syystä voidaan luokassaan teknisesti ylivoimaisen auton vähimmäispainoa muuttaa kauden kuluessa.

1.17.2. Henkilökohtaiset menestyspainot on oltava sijoitettuna tekniikkasääntöjen tarkoittamalla tavalla menestyspainolaatikkoon täysimääräisenä. Vaikka menestyspainot poistetaan on auton aina täytettävä sen autokohtainen vähimmäispaino.

1.17.3. Edellä mainitut painot on lisättävä menestyspainolaatikkoon ennen seuraavan kisaviikonlopun aika-ajoa. Kisaviikonlopun kaikki lähdöt ajetaan siis edellisten kilpailujen perusteella määräytyvillä menestyspainoilla. Henkilökohtaisten menestyspainojen enimmäismäärä on 60 kg.

1.17.4. Poikkeukset edelliseen:
Super 2000 luokan kilpailija joka ei ole osallistunut kahteen peräkkäiseen osakilpailuun joutuu seuraavassa kilpailussa käyttämään autotyyppinsä (luokitustodistuksen numero) suurinta määräytynyttä menestyspainoa. Tässäkin tapauksessa painon vähentäminen tapahtuu näiden sääntöjen kohdan 1.17.5. mukaisesti.

SM-sarjan ulkopuoliset Super 2000 kilpailijat joutuvat aina käyttämään autotyyppinsä (luokitustodistuksen numero) suurinta määräytynyttä menestyspainoa.

1.17.5. Kilpailijoiden henkilökohtaisia menestyspainoja vähennetään kilpailulähtöjen tulosten perusteella seuraavasti:

Ns. alkuerämallissa vähennykset finaalilähdön tulosten perusteella. Alkuerät eivät vähennä menestyspainoja.
 

Sijat 4-5         = vähennys 10 kg
Sijat  6- n       = vähennys 20 kg
keskeyttäneet = vähennys 20 kg

Jos SM- tai SM-cup -  kilpailija ei ole ottanut osaa kahteen peräkkäiseen osakilpailuun ja hänelle on määräytynyt henkilökohtaisia menestyspainoja, tulee hänen käyttää joko niitä tai autotyypin menestyspainoja, kumpi onkaan määrältään suurempi. Kilpailija, joka ei ole osallistunut kilpailulähtöön tai hänen kilpailusuorituksensa on hylätty, ei saa vähentää mahdollisia henkilökohtaisia menestyspainojaan.

1.18. Palkinnot

1.18.1. SM ja SM-cup sarjan jokaisessa lähdössä palkitaan luokittain kolme parasta muisto- ja esinepalkinnoin. Muissa lähdöissä palkinnot jaetaan samoin edellyttäen, että luokissa on ollut vähintään viisi osallistujaa. Jos osallistujia on vähemmän, palkitaan 1 tai 2 parasta.

1.18.2. Kauden päätyttyä AKK-Motorsport ry palkitsee mitaligaalassaan SM -yhteispisteiden kolme  parasta SM-mitalein. SM-cup luokissa palkitaan voittaja.

1.19. Palkintojen jako osakilpailuissa.

1.19.1. Palkintojen jaot suoritetaan heti kilpailulähtöjen jälkeen, epävirallisten tulosten perusteella.

1.19.2. Kaikkien palkittavien kuljettajien on osallistuttava palkintojen jakoon.

1.19.3. Palkintokorokkeella kilpailijan on oltava pukeutunut ajohaalariin ja on pidettävä päässään Super 2000  Oy:n määrittelemää lippalakkia.

1.19.4. Mikäli palkintojärjestykseen tulee myöhemmin muutoksia, on väärän sijoituksen mukaisen palkinnon saanut kilpailija velvoitettu toimittamaan kyseisen palkinnon / palkinnot takaisin kilpailunjärjestäjälle 30:n minuutin kuluessa virallisten tulosten julkaisemisesta. Mikäli virallisia tuloksia ei voida julkaista kilpailupaikalla tulee väärän sijoituksen mukaisen palkinnon saaneen kilpailijan toimittaa kyseinen palkinto / palkinnot sarjan toimistoon 7 vrk:n kuluessa virallisten tulosten julkaisemisesta.

1.20. Tiedotus- ja promootiotilaisuudet

1.20.1. SM- tai SM-cup kilpailija on velvollinen pyydettäessä olemaan läsnä Super 2000 Oy:n järjestämissä sarjan tiedotus- ja promootiotilaisuuksissa.

1.21. Valokuva- ja videomateriaali

1.21.1. AKK Sports Oy on kilpailujen laillistettu kuvaaja. AKK Sports Oy :n ja Super 2000 Oy:n välillä on sovittu Super 2000 Oy:n oikeudesta kuvattuun materiaaliin.  Muuten AKK Sports Oy pidättää kaikki tallennus- ja esitysoikeudet tuottamaansa valokuva- ja videomateriaaliin. Super 2000 Oy saa vapaasti käyttää hankkimaansa kilpailutoimintaan liittyvää valokuva- ja videomateriaalia.

1.21.2. Kilpailijan on pyydettäessä sallittava ns. sisäisen tv-kameran asentaminen autoonsa (paino noin 3 kg).

1.22. Varikkoasut

Kilpailijan ja teamin henkilökunnan vaatetuksen tulee olla siisti ja pääasiallisesti yhteneväinen.

1.23 Super 2000 Oy:n langettamat sakot

Super 2000 Oy:n langettamista sakkorangaistuksista (perusteeton poisjäänti sarjailmoittautumisesta huolimatta, sarjasponsorointitilan väärinkäyttö, varikkolippujen väärinkäyttö) ei voi valittaa tai vedota tuomaristoon tai AKK:n toimielimiin.

1.24. Lajin ja sarjan etujen valvonta

Allekirjoittamalla Super 2000 Race ilmoittautumiskaavakkeen kilpailija sekä ilmoittaja sitoutuvat noudattamaan näitä sääntöjä, toimitsijoiden ohjeita kilpailupaikoilla sekä ottamaan toiminnassaan ja lausunnoissaan huomioon sarjan ja autourheilun edut.

SUPER 2000 TEKNISET SÄÄNNÖT

Super 2000 Race sarjassa noudatetaan Super 2000 luokkaan FIA 15.12.2004 ilmoitettuja v. 2005 sääntöjä. Säännöt nähtävissä FIA:n www-sivuilla. 


Suomen SM-ratakilpailuissa sallitut autot


1)
Kaikki FIA Super 2000 luokitellut autot.

2)
FIA ETCC-sarjassa olleet autot FIA teknisellä passilla.

3)
EU-maan FIA-sääntöjen Super 2000 sääntöjen perusteella  luokittelemat autot.

4)
Suomessa, Eestissä tai jossakin EU-maassa ennen vuotta 2005  Super produktion (tai vastaavissa) sarjoissa kilpailleet autot kansallisella autokohtaisella passilla. Autolla oltava joko FIA A/N tai DMSB / ONS luokitus.

5)
Autot, joilla on kilpailuhistoria touring-salooneissa, Sport 2000:ssa tai Super 2000-luokissa voivat osallistua kilpailuihin, vaikka FIA luokitus olisi päättynyt.  Ns. uusvanhoja autoja ei saa rakentaa.

Kansalliset luokitukset

1) Kansallisesti luokituksen tekee ensisijaisesti maahantuoja ja toissijaisesti yksityinen kilpailija/kilpailijat yhdessä ( ns. kit-luokituspaperi).


2)
Kansallinen luokitus voi olla myös suora kopio FIA-luokituksesta (kopioidut ei luokitellut osat).

3)
Jonkin EU-maan valmis FIA-sääntöjen mukaan luokittelema paketti kelpaa sellaisenaan kansallisen luokituksen perusteeksi

4)
Yksittäiset autot, joihin kansallinen luokitus tehdään, passitetaan. Passimerkinnät tekee pääkatsastaja. 

5)
1.1.2003 jälkeen valmistuneisiin autoihin, joilla on jo FIA-luokitus, saadaan tehdä kansallisia luokituksia vain AKK:n luvalla.

6) FIA-luokiteltujen autojen osalta aerodynamiikkaosien tulee olla mitoiltaan ja malliltaan luokiteltujen kaltaiset. Materiaali ja valmistaja ovat vapaat edellyttäen, että yleiset turvallisuusvaatimukset täyttyvät (ei hiilikuitu).

7) Jarrujen ja moottorinohjauselektroniikan tulee olla sääntöjen mukaiset. Passissa ilmoitettava valmistaja. Käytössä olleissa Sport 2000 / Touring-saloon autoissa sallitut kansalliset luokitukset kelpaavat.

8)
Mahdollinen sequentaalivaihteisto on passitettava välityksineen. H-kaaviovaihteistossa välitykset luokiteltava. Sequentaalivaihteisto aiheuttaa ETCC sääntöjen mukaisen lisäpainon.

9)
Niille autoille, joilla ei ole FIA:n tai minkään em. maan kit-luokittelua , luokitellaan ensisijaisesti maahantuojan ja toissijaisesti kilpailijan/kilpailijoiden toimesta yksi aerodynamiikkapaketti, jota kaikkien on käytettävä. Jos luokitukseen on tarjolla useampi versio ja osapuolet eivät pääse ratkaisuun valittavasta versiosta, ratkaisun tekee AKK.

10)   
Uudempaan korimalliin voidaan luokitella vanhemmassa saman merkin ja mallin luokittelukelpoisessa autossa käytetty moottori.

Muutosmahdollisuudet kesken kauden


1) Kansallisiin luokituksiin voi tehdä yhden ”virhekorjauksen” kutakin auton osioita kohden. Osioita ovat moottori, aerodynamiikka ja voimansiirto. Sen onko kyse ”virheen” korjauksesta vai kehitysversiosta, ratkaisee AKK.

Teknisten sääntöjen soveltamisesta

Mitä em. Super 2000 tekniset säännöt sitten tarkoittavat.  Ohessa pelkistettynä niiden olennainen merkitys ja vaikutus. Tarkat yksityiskohdat ja mitat tulee tietenkin ennen töihin ryhtymistä tarkistaa etukäteen sekä FIA- että kit-säännöistä ja kysyä tarvittaessa ohjeita AKK:n  Jari Saariolta.

Yksityiskohtaiset sääntömääräykset löytyvät em. kansallisen säännön lisäksi  mm.  osoitteista  www.fia.com tai www.eurostc.com ja kit osion kohdalta  AKK:n Jari Saariolta.

Nykyinen Sport 2000  (Saksan DTC tai FIA Super produktion) sääntöinen auto voidaan muuttaa uuteen kotimaiseen Super 2000 luokkaan siten, että periaatteessa mikä tahansa autoissa nyt sallittu osa voidaan haluttaessa säilyttää Super 2000 versiossa (esim. Integra 2 l lohko , luokittelemattomat mitat täyttävät jarrut tai moottorin ohjauselektroniikka).

Käytännössä tehtäviksi jäävät  seuraavat toimenpiteet:

1)      
Lisätään aerodynamiikkakitti. Jos autoon on sellainen luokiteltu, voi kitin tehdä itse edellyttäen, että se on malliltaan, mitoiltaan ja ominaisuuksiltaan luokiteltua vastaava.

Jos luokittelua ei ole, kitin voi suunnitella ja tehdä sääntöjen asettamissa rajoissa ja se luokitellaan AKK:ssa. Luokittelun tekee ensisijaisesti maahantuoja ja toissijaisesti kilpailija.

2)      
Vaihdetaan lisätehon saamiseksi imusarja. Jos luokiteltu löytyy, käytetään sitä tai tehdään mitoiltaan ja materiaaleiltaan vastaava itse. Ellei jo luokiteltua ole, suunnitellaan, tehdään ja luokitellaan itse kuten ed. aerokitistä on todettu.

3)       Vaihdetaan nokka-akseli sääntöjen sallimaksi.

4)       Kevennetään vauhtipyörä sääntöjen sallimaan minimipainoon.

5)       Ostetaan 9x17 ” vanteet ja renkaat.

6)       Käyttöön voi ottaa ns. sequentaalivaihteiston, mutta sillä teoriassa saatava aikaetu eliminoidaan 30 kg:n
lisäpainolla. 

Säännöt 2005   Tekniset säännöt 2005   Teknisten sääntöjen soveltaminen 2005